antara Twitter dgn Facebook.

by - May 22, 2011

Assalammualaikum..

so sapa yg ada accout twitter? yg letak button tweet kat blog? yg letak button LIKE tu mmg banyak dah..but twitter amacam? i have both..corner belah kanan atas post..TWITTER/RETWEET BUTTON..corner belah kiri bawah..FACEOOK LIKE BUTTON..

sekarang ramai org jugak la guna twitter mostly blogger...ramai yg claimed..menggunakan twitter is bapak cool and gila awesome..and super MODERN..twitter jugak lebih berfungsi dlm mengiklan kan entry kita dgn function RETWEETnya..i strongly agree..

berbanding dgn facebook..di mana kita kena copypaste link semua...kat berpuluh group blogger..RETWEET (RT) is simpler..aku cuma perlu klik je kat button tu..kalau ada yg terbekenan dgn entry aku..mereka mungkin akan RT lagi..dan lagi..dan lagi...

tp persoalan nya...utk blogger baru and kurang dikenali...berfungsi ke twitter ni? and KUNO sgt ke kalau nak guna jugak FACEBOOK?




 facebook menyediakan mcm-mcm..group..pages..apps..games...its like the best place ever to hang out..kepelbagaian ini membuatkan ramai dan ramai lagi org guna facebook..bkn semua org rasa meluat tengok noti banyak-banyak..or tengok gambar-gambar perasan comel nak mampus..or post-post yg macam eww..ewww..and remeh temeh tu..we learn to just look at it..and take action when it necessary..



manakala utk blogger...dgn group blogger yg makin bertambah ...serta pelbagai pages yg exciting dan popular..facebook ni semakin menarik sbg tempat nak ping entry and nak berkenalan dgn blogger lain..

and then come twitter..aku pelik sebenarnya..yg ramai sgt kecoh pasal twitter ni semenjak dua menjak ni kenapa? aku rasa twitter dah lama feymes..kenapa baru skrg nak kecoh entah...maybe sbb baru skrg aku ambil tahu pasal isu ni kot..

we learn to just look at it..and take action when it necessary..

Twitter pula is simpler and more efisien..kita akan dikenalkan kepada timeline..timeline ni bergerak ikot masa..mcm facebook..kalau kita comment nanti post tu akan UP..at twitter..takda nak up up..tp boleh disebarkan ke twitter account yg lain dgn function RT..bila kita bergerak ikot masa mcm ni..dia jd amat tak semak..simply ikot je flow...tak la kita terikat or terganggu dgn menda yg kita post 10 hari lepas tiba-tiba muncul balik kat noti sbb ada org comment which is actually tak berkaitan langsong dgn post tu..rather annoying nak mati..

tp sebenarnya..certain org contohnya aku..mmg tak ada guna sgt guna twitter..aku amat prefer facebook sbb kawan-kawan aku semua di sini..tujuan aku ada facebook a.k.a social network ni pon cuma dua..in touch with my friend and blogging..kalau ada spare time semua..aku akan dedicate utk berkenalan dgn blogger lain/tengok-tengok group VBA aku/promoting page aku..so twittersimply not for me..now..aku sendiri tak dikenali mana..blogging baru 5 bulan...twitter aku pon connection terhad kepada blogger yg aku tengok tak ramai pon nak ambil peduli nak kenal dgn aku even aku dah cuba ambil 3 langkah pertama..i love kak zana and incikhafiz yg selalu jugak layan aku.. jadi function utk iklan entry pon agak limit lah..but i slowly become mesra-twitter..



so..my word for now...chill lah...aku sendiri ada mcm-mcm account..youtube..facebook..twitter..formspring..intensedebate..penpals..1tube..yahoo mail..gmail..and..entahla..tu je kot..but aku guna facebook je selau as ia dah CUKUP utk aku..aku tak kalut nak ikot org...


You May Also Like

1 comments