Storytime

TUAN DIREKTOR ! PILIH KASIH EH !!

2/24/2011Nurul Afifah

Malam ni aku macam biasa berjalan-jalan seorang diri di jambatan tu lagi..aku tak tahu kenapa tapi sesuatu tentang jambatan ini buat aku rasa hiba...sambil memandang ke arah sungai yg mengalir lesu di bawah jambatan tu aku terfikir..

sakit tak kalau aku lompat sekarang?
___________________________________________________________________

" Woi Farah.!! Ko tengah buat apa tu??"
"Aku tengah melalak..apa ko tak nampak.???"

Tina cuma tersenyum nakal lantas menarik Farah ke arah sebuah pangkin di hujung jambatan itu...Farah mengurut ngurut dadanya bagai baru kena sergah hantu Kak Limah..

"Wei..jambatan tu buat dari kayu apa?"
"Kayu kelapa sawit bapak aku"
"Pak Nabil ada kelapa sawit ke?"
"Adala..abes tu ko ingat napa aku dok bela monyet tu??"
"Bukan monyet guna petik buah kelapa ke?"

Tina mula menggaru kepalanya..Farah pula telah gelak terbahak bahak tak ingat dunia..

"Ape daa ko ni Tina"
"Diam la ko.."

Tina mula tarik muka masam bak cuka expired 3 hari..

tiba tiba mereka terdengar suara seseorang..
suara halus yg menggetar jiwa,,
Tina dan Farah mula merasa berdebar..
ketakutan...
menggigil..

mereka memandang satu sama lain..menggenggam tangan masing masing lantas bergerak laju meninggalkan pangkin itu..

"Bang.!! takda pon si Tina nye..isshh.!!"
"Btolke ni Dalia oi...xkan la...selalu port diorang kat sini la..."
"btolla bang oi.."
"Mana pulak dah budak2 ni.."

Pak Nabil mula membetulkan kain pelikat kotak kotak kelabu entah mana beli yg melorot bagai gila seksi.....pergghh...

_________________________________________________________________

"Seb bek mak bapak ko xjumpe..kalau tak jenuh.!"
"Ko pon satu..mana ko tarik aku ni..??
"Alah..ni port best kot..wakaf Pak Ben a.k.a ayah ko tu utk wat tanah perkuburan.."

Tina mula menelan air liur nye..seram tetiba..

"Farah..ko nampak tak apa yg aku nampak?"
"apa yg ko nampak??"
"xnampak pape.."
"Aku cepuk gak ko nanti.."

tiba tiba bunyi deruman motor membanjiri kawasan tu..Tina dan Farah melilau melihat ke arah wujudnya bunyi tu..rupa2 nya..ada sekumpulan budak laki sedang test moto diorang di kawasan wakaf tu..ala..kawasan tu lapang kot..port cun la..

utk pedalaman.................

"weyh..tu budak sekolah kita kan??"
"Ha'ah la..yg tu ady, yg tu plak ujang...n tu plak...jamal..yg tu....errmmm.."
"Iqbal la Farah.!"
"Perghh..pehal dia nmpk hensem pulak??"
"Bulan penuh punya pasal la kot.."
"weyh..pehal gila x cun moto deme?..hensem lagi vespa bapak ko.."
"Taw xpe.."




"Weyh..bila masa deme ni ada moto.??"
"Mana la aku taw..dowg menabung guna Tabung Haji la kot sampai bleh bli moto.."
"Dowg buat apa tu??"
"Korek idong...garu bontot..flos gigi.."
"Mana ko nampak ni??xnpk pon..?"
"Tina oi.!! pae ko xnampak ke dowg tgh nek moto"
"Alah..tanye je pon..!"

tiba2 ke tiga2 mtor tu menuju ke arah Tina dan Farah..blum sempat deme larikan diri moto Iqbal, Ujang n Ady mengepung mereke..

"Woi Tina..ko buat apa kat sini?"
"Jlan2..je.."
"Nmpknye ko da nampak la...."
"Ape yg aku nampak"
"Yg ko da nampak la.."
"Ape yg aku nampak yg aku da nampak?"
"Yg ko nampak la yg ko da nmpk"
"Ape yg aq da nampak yg aku nampak..ko nampak ke??"
"Mestila aku da nampak ape yg ko nampak yg ko da nampak.!!"

Tiba2 Ady mencuit bahu Ujang..

"Ko nak ape??"
"Nampak tu apa?"
"Ah.!!Jamal..ko tgkp pompuan ni cpat.!"

Tina cuba menyepak nyepak si Jamal..tp si Jamal berjaya mengeletel geletek si Tina lalu mereka berjaya diikat..

"Pehal plak ni.."
"Ko da nmpk kan..??"
"Ape yg aku nampak"
"Yg ko da nampak la.."
"Ape yg aku nampak yg aku da nampak?"
"Ahh.!! SHADAP U.!! ko nmpk kan yg kitorang guna moto curi?"
"LAAAAAA...moto curi ke..ooo..."

Ujang terkejut beruk..

"Ape ko xtaw ke??"
"X.."
"OOO.."
"bleh x lepas kan kitorg ni..da kitorang xnmpk.."
"sori la..terpaksa gak..nanti aku nak buang ko kat dlm sg.."
"ooo..ok.."
"sori la.."
"xpe.."

lalu mereka pon membuang Tina dan Farah ke dlm sungai..

Tina dan Farah pon berenang ke hulu..

lalu berjalan pulang ke rumah..

"Farah..ko sggah rumah aku nak?? sejuk giler ni.."
"xpela..aku rasa baek aku bli je.."
"Ok..assalammualaikum.."

Farah cuma tersenyum lalu hilang dalam gelap malam....
__________________________________________________________________

"Doktor..anak saya mcm mne?"
"Dia ok je makcik..demam je..esok lusa elokla tu.."
"Terima kasih doktor..doktor mmg awesome la"
"Dah taw dah..."

Eksen kamen nye doktor..

"Mak.!! kakak dah bgun ni.."
"Yg ko ni dok conteng muk akk ko ni kenapa Intan?"
"Cikgu kata kita kena jimatkan kertas..sian mak...abes pokok kena tebang semata mata utk Intan conteng.."

Mak Dalia ternganga mendengar hujah anaknya Intan yg bru berusia 5 thun..lambat2 Intan bgun sambil mengambil patung Barbie nya lalu menuju ke dapur..di situ kelihatan anak jiran mereka, Ben,  sedang menunggu Intan sambil mengenakan topeng Ultraman..


"Mak.."
"Ye Tina..yg ko ni pon satu la..g mandi sungai tu kenapa??"
"Ujang baling mak..Farah pon.."
"Ujang?? Farah??? ape ko merepek ni Tina.."

perlahan lahan sambil diiringi cheese cake dan air nesloo...Tina menceritakan segala-galanya kepada mak nya..mak nya dgn penuh geram melaporkan perkara tersebut kepada Pak Nabil lalu Pak Nabil bergegas email kpd Ketua Kampung utk menangkap Ujang dan konco-konconya..

"Xpela Tina..biar ayh uruskan..ko rehat jela.."
"Mak..boleh telefon Farah x?? tnya dia ok ke x.."
"Tina...ko ni meracau ke ape??Farah kan dah meninggal...lemas kat sungai tu.."

Tiba-tiba ingatan tentang kematian Farah yg sebenarnya tidak reti berenang menerpa ke ingatan Tina..dia teringat bagaimana Farah boleh tergelincir jatuh dari jambatan tu tp tidak sempat diselamatkan oleh Tina kerana Tina pon tidak reti berenang..

"Yg mak plik nya..mcm mne kamu boleh xlemas Tina??"

sayup sayup kedengaran suara Farah tertawa kecil..

"Tina..sori ek..aku bosan la..nak maen kejap ngn ko je..hihi.."

________________________________________________________________

 Ketua kampung aka hero : http://faizalfredley.com/

Tina aka heroin : http://mizztina.blogspot.com/

Pak Nabil aka ayah : http://imnabilawahab.blogspot.com/


Penjahat :Ady, Ujang, Iqbal, Farah dan Jamal

3 watak sampingan : Ben , http://www.benashaari.com/
                              : Intan , http://intan7-sempoi.blogspot.com/
                              :  Doktor, http://azieazralicious.blogspot.com/


PENGAKUAN.!! AKU MEN AMEK JE WATAK2 NI..NO HARD FEELING PLEASE..JUST FOR FUN.!!















You Might Also Like

0 comments

Seriously speaking, some comments would made my day.

Advertisement

Contact Form